Chlazené ryby
Čerstvé chlazené ryby z jihočeských rybníků.
Společnost FISH MARKET a.s. vyváží ryby z produkce Skupiny Rybářství Třeboň téměř po celé Evropě. Přepravcem ryb je společnost ICOM transport a.s., která vydala k této spolupráci následující článek.
Od roku 2010 jsme výhradními přepravci živých ryb pro společnost FISH MARKET a.s v Třeboni prostřednictvím kamionové dopravy Humpolec. Celkový prodej živých ryb činí cca 5.000 tun. Takové množství ryb, by se nedalo distribuovat bez kvalitní a špičkové logistiky a technického zázemí, jež tvoří 10 speciálně upravených návěsů, které zabezpečují bezproblémovou přepravu ryb i na značné vzdálenosti. Ryby vozíme do řady států Evropy – Německa, Slovenska, Polska, Rakouska, Francie, Itálie, Maďarska a Srbska.
Na to, jak musí vypadat auto pro přepravu živých ryb, jsme se zeptali vedoucího MKD Humpolec pana Fialy.
Pro převoz živých ryb musí být připraveno auto odpovídajících parametrů. ICOM transport dodal odpovídající podvozek = šasi s podlahou. A ostatní, kontejnery- kádě na návěsu + příslušenství pro kyslík již bylo v režii zákazníka. Vozidla jsou rozlišena podle délky nákladu, některé mají 12 kontejnerů na ryby, některé 10 a ty nejmenší 6. Na jednu nakládku se naloží až 14 tun živých ryb.
Jak musí být připraveni řidiči?
Důležité bylo proškolení řidičů, kteří tento živý náklad vozí. Průběžně jich bylo proškoleno osmnáct, aby v případě sezóny, což je předvánoční doba, mohlo být nasazeno více vozů. Toto školení zajistila naše společnost.
Ještě k tomu si ICOM jako dopravce musel zajistit registrační list dopravce pro převoz živých nákladů, který po splnění všech parametrů vozů a řidičů, vydala Krajská veterinární správa v Jihlavě. Zároveň musel zajistit i odpovídající pojistku, která pokryje všechny možné i nemožné skutečnosti tak, aby případná škoda byla vždy eliminována a dle sjednaných podmínek vyřešena. Pravidelně jezdí dva vozy, tedy dva řidiči. V listopadu a v prosinci je nasazeno všech 10 vozidel.
Ryby se vozí po celé republice, převážně se jedná o pravidelná místa vykládek, ale objeví se čas od času i nová místa (odběratelé). Jedná se jak o přepravy v rámci ČR, tak o mezinárodní přepravy. Prostě jako správný přepravce jezdíme tam, kam nás zákazník pošle. Nejdelší cesta byla asi do Anglie. Pravidelně se jezdí Slovensko, Maďarsko, Polsko a Německo.
A hodnocení naší firmy?
Podle slov Ing. Emericha Čížka, prokuristy firmy FISH MARKET a. s., je spolupráce firmou ICOM transport na vynikající úrovni. Během celé doby spolupráce si cení, jak vysoké profesionality řidičů, tak i vedení společnosti. Cení si toho, že naše společnost se nezříká odpovědnosti a je náležitě připravena po všech stránkách, které obchod s živou komoditou provázejí.
Snad nejvíce se úroveň řidičů a jejich profesionalita projevila v roce 2014, kdy dělali zkušební přesuny napříč Evropou, od severu k jihu. Tak se ubezpečili, že převoz ryb na delší vzdálenosti je možný a úspěšný, právě díky dobrému přepravci a jeho logistice. A to ještě nemluvě o tom, když řidiče pošleme na místo vykládky poprvé a on musí hledat místo vykládky a zajistit, aby byl náklad v pořádku vyložen. „ Na místo nakládky a vykládky se musí někdy jet i po nezpevněných cestách, na kterých občas auta utrží šrám, přesto vždy řidiči ICOMu přijedou s úspěšně zvládnutým úkolem. Největší psychický i fyzický nápor nejen na řidiče, ale i na dispečery, kteří musí celou přepravu bezchybně koordinovat, je v průběhu listopadu a prosince, kdy se během poměrně krátké doby musí přepravit velký objem ryb.“
A ta přeprava je jednostranná?
„Každý zákazník se snaží o vytíženost a ekonomiku jízd a snaží se získávat i zpětné náklady. A tím jsou opět živé ryby, pstruzi z Itálie, konkrétně z oblasti města a provincie Udine, které leží na severovýchodní oblasti Friuli-Venezia Giulia. Těchto pstruhů se přiveze v roce průměrně okolo 230 tun. Je to komodita velice choulostivá, proto se na jeden náklad naloží maximálně 4 tuny. Tento druh se k nám dováží hlavně proto, že místní poptávka nestačí kapacitě našich výrobců“, říká prokurista firmy.
A nejdelší přeprava?
Asi nejdelší cesta byla na ostrovy, do Anglie, kam se vezl náklad jeseterů určených k chovu. Jeseteři byli vyšlechtěni ve výzkumném ústavu rybářství ve Vodňanech. Tito jeseteři měli sice jen cca 15 cm, ale potřebovali více prostoru než kapři. Jednak proto, že byli určeni k chovu a jednak proto, že čím je ryba menší, tím větší objem vody k životu potřebuje.
Pan Jaroslav Zeman je jedním z řidičů, který vozí své živé, ale němé pasažéry, vlastně po celý rok. Ve firmě pracuje již od roku 2003 tento živý náklad, vozí vlastně pořád. Prozradil mi i něco ze svého soukromí. Je 33 let ženatý, má tři dospělé dcery a 5 vnoučat. Dvě dívky, jako doma a tři chlapce. Bydlí ve Slavonicích, vlastně na hranicích s Rakouskem a do Třeboně to má ke svému autu 50 km, které zvládá autobusy nebo osobním autem.
Abych ho dlouho nezdržovala, protože právě byl na nakládce v Třeboni, tak jsem se začala hned ptát.
Jak dlouho trvá nakládka v Třeboni?
V průměru se dá říci, že tak asi tři hodiny. V sádkách jsou připraveny kontejnery, které se naloží na vůz a do nich se nálevkou – nasypou ryby. Říkám nasypou, ale ony plavou ve vodě, takže tak nějak nalijí. Někdy se však nakládá i ručně a to trvá poněkud déle. Ručně znamená to, že pracovník na sádkách vezme do ruky podběrák a pěkně rukama ryby naloží. Je to docela dřina. Většinou to jsou menší náklady, které se rozváží po republice. Vánoční rozvozy jsou více exponované než ty běžné mimo sezónu. V každém případě jsem u nakládky přítomen, protože si kontroluji a jistím rozložení nákladu na voze. Což je velice důležité pro bezpečnou jízdu.
Když je vedro, stačí okysličování?
V tomto případě, kdy je opravdu velké vedro a kádě s rybami se vlastně i vzduchem zahřívají, máme zastávky ve vodárnách v Českých Budějovicích, kde vodu měníme a tak vlastně doplňujeme potřebný kyslík. S živým nákladem se musí zacházet opatrně. Musíme sice chvátat, ale také musíme dodržovat bezpečnou jízdu a povinné přestávky.
Kam nejdál jste tento náklad vezl?
Byl jsem asi nejdál v Srbsku a potom 100 kilometrů pod Římem v Itálii. Jinak běžně jezdím naše sousedy a to už není tak daleko.
A co nějaké větší problémy?
Ty provozní, tedy řidičské, ty řeším běžně a vlastně to ani problémy nejsou. Maximálně někdy hledám místo vykládky. Ryby si nestěžují, takové pasažéry hned tak nikde nenajdete. A s menším úhynem se také počítá. On to vlastně není problém dopravy, ta je pořád stejná, ale zdravotním stavem ryb. To se ovlivnit nedá.
A co vy sám, máte rád ryby?
Já na to moc nejsem, já preferuji raději to vepřové, ale myslím si, že je to vlastně pro milovníky velká pochoutka. Dneska se hodně změnily stravovací návyky, já však zůstávám u těch starých. Darmo se neříká, starého psa novým kouskům nenaučíš. Ale všem kdo ryby rádi, přeji dobrou chuť.
Zdroj: www.modra-vlna.cz/magazin
Datum zveřejnění aktuality:16.5.2016 09:08
Vložte komentář či dotaz. U článku - Přeprava živých ryb - napsali o nás - zatím není zveřejněn žádný komentář.
FISHMARKET jako výhradní prodejce ryb společnosti Rybářství Třeboň provozuje celoročně prodejnu živých ryb v Praze na Sádkách Lahovice.
Stánkový prodej třeboňského kapra na vánoce 2023 u certifikovaných prodejců.
Prodejní doba sádek a prodejních míst vánočních kaprů skupiny Rybářství Třeboň.
Informace o předvánoční prodejní době vánočních kaprů na sádkách Lahovice..
Chráněné zeměpisné označení Evropské unie, které Třeboňský kapr obdržel v roce 2007, je určeno pro produkty, jejichž kvalita se váže k místu původu chráněného potravinářského produktu.
Třeboňský kaprČerstvé chlazené ryby z jihočeských rybníků.
Klasické porcování ryb na podkovy.
Uzený pstruh, kapr, maréna a další sladkovodní ryby.
Mražené rybí výrobky zajišťují celoroční dostupnost některých ryb.
Ve zpracovně ryb se opracuje ryba na výrobky jako jsou podkovy, filety a další.
Prodej čerstvých ryb v Praze zajišťují sádky Lahovice.
Nakupujte čerstvé ryby od společnosti FISH MARKET a.s.